Na Spacer,  Place zabaw

Kopiec Piłsudskiego – spacer spod ZOO pięknym Laskiem Wolskim

W pierwszy, jesienny weekend wybraliśmy się na spacer laskiem Wolskim spod ZOO na Kopiec Piłsudskiego. Postanowiliśmy właśnie obrać taką opcję dojścia, ponieważ mieliśmy wózek, a tu trasa prowadzi cały czas asfaltem. Tym samym nasze starsze dzieci zaliczyły już wszystkie 4 krakowskie kopce, a najmniejszy 2- miesięczny bobas aż dwa!

Spacer spod ZOO na Kopiec Piłsudskiego znajdujący się w Lasku Wolskim

Dla rodzin z dziećmi poruszających się wózkami jest to trasa idealna. Nie za długa, całkowicie asfaltowa i bardzo malownicza. Ah, ale przecież cały Lasek Wolski taki jest! Przejście jej zajęło nam ok. 45 min w jedną stronę, ale musicie wziąć u nas poprawkę, że szliśmy z dwójką dzieci na nogach i niemowlakiem, który potrzebował przerw.

Wystartowaliśmy spod ZOO, a dokładnie z przystanku autobusu linii 134, gdyż postanowiliśmy dostać się tu autobusem, sprawiając dzieciom trochę dodatkowych atrakcji. Następnie poszliśmy aleją Żubrową w kierunku Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza” (tu więcej o tym miejscu – KLIK). Tam też wstąpiliśmy po kawę do działającej od niedawna ekologicznej kawiarni Mech Cafe. Przy skrzyżowaniu trzech alei: Wędrowników, Do Kopca i Żubrowej trzeba wybrać aleję Do Kopca, aby dojść do celu, jakim jest kopiec. Tu też uwaga, bo my tu zawsze kierujemy się źle! Odbić należy w prawo. Dalej trasa prowadzi ciut pod górę, ale spokojnie 3-latek dał radę całość jej pokonać na własnych nogach.

W drodze powrotnej można sobie skracać drogę przez las m.in. zielonym szklakiem do Przełęczy Janasówki. My też w ramach powrotu inną drogą na przystanek pod ZOO, wróciliśmy aleją Wędrowników.

Jak zatem widać dróg dojścia spod ZOO na Kopiec Piłsudskiego jest sporo. Można jak my zrobić pętelkę. Na screenie mapy poniżej zaznaczyliśmy jaką trasę przeszliśmy.

Całość wycieczki z wejściem na kopiec, jedzeniem i wszelkimi małymi i większymi postojami zajęła nam ok. 2.5 h. Co uważamy za sukces z 3 małych dzieci. 😉

Trochę historii i ciekawostek o kopcu Piłsudskiego

Kopiec ten usypano oczywiście w ramach upamiętnienia marszałka Józefa Piłsudskiego oraz I Kadrowej. Nie bez przypadku wybrano też miejsce na ten kopiec – jest to najwyżej położone wzniesienie w Krakowie – Wzgórze Sowiniec.

W usypanie tego krakowskiego kopca zaangażowany był dosłownie cały naród. Od przedszkolaków do panów w garniturach! Sypanie rozpoczęło się 6 sierpnia 1934 r. w dwudziestą rocznicę wymarszu I Kadrowej z Krakowa.

Ciekawostką jest to, że ziemia do sypania kopca Piłsudskiego pochodzi z pól bitewnych I wojny światowej! Dlatego też kopiec ten nazywa też się „mogiłą mogił”. Zakopany jest też tutaj kamień z doliny Małej Łąki w Tatrach.

Niestety późniejsza władza chciała, aby o tym kopcu zapomniano. Zalesiła teren, gdzie go usypano, szlaki poprowadzono tak, żeby go omijały. Przez lata on niszczał. W 2010 roku osunęło się jedno ze zboczy. Ale na szczęście dziś jest to teren bezpieczny. Kopiec odnowiono, teren wokół jest naprawdę zadbany.

Jak wygląda wejście na Kopiec Piłsudskiego i czy jest tu coś więcej?

Samo wejście na najwyżej położony krakowski kopiec z dziećmi nie powinno sprawić Wam żadnego problemu. Na szczyt prowadzi brukowana ścieżka. My tam nawet wjechaliśmy wózkiem, choć wózkami na małych kółkach nie polecamy, bo to jednak bruk.

Wejście na Kopiec Piłsudskiego jest bezpłatne.

Z kopca roztacza się piękna panorama na okolicę. Dostrzec można lotnisko i startujące oraz lądujące samoloty, cały Las Wolski, kopiec Kościuszki, Wawel, Bronowice, zalew w Kryspinowie, kominy elektrociepłowni, aż po zabudowania Nowej Huty. Przy dobrej pogodzie zobaczymy także Tatry!

Polana Na Sowińcu z placem zabaw

Kopiec otacza piękna polana Na Sowińcu – największa w całym Lasku Wolskim. Jest naprawdę zadbana. Jest tu wiele ławeczek, kosze na śmieci, stojaki na rowery. Są tu również zadaszone wiaty, gdzie można odpocząć. Ku uciesze dzieci na polanie znajduje się niewielki plac zabaw z konstrukcją ze zjeżdżalnią. Są też huśtawki i – nawet jedna dla malucha oraz karuzela. Dostępny jest nawet toi toi. W stanie nie wiemy jakim – nie korzystaliśmy. Polana ta zatem jest dobrym miejscem na piknik i spędzenie tu trochę czasu.

Jak zaplanować tu wycieczkę, jak dotrzeć na kopiec?

Opcji jest wiele. Podajemy tu tylko te, które wymagają poruszania się z wózkiem.

➡️ Jeśli wybieramy się autem:

• W dni powszednie najlepiej dojechać na parking koło ZOO i wybrać drogę jak opisaliśmy wyżej. Wjazd na parkingu pod ZOO jest płatny!
  • W weekend dojazd pod samo ZOO jest niemożliwy. Samochód trzeba zaparkować na parkingu Łysa Góra na ul. Kukułczej – ok. 1 km poniżej ZOO. Aby dojść na kopiec z tego miejsca, najpierw należy dojść do ZOO i dalej wybrać spacer aleją Wędrowników. Jeśli nie mamy wózków, możemy stąd wybrać szlak zielony, aby dotrzeć na kopiec. Ale uwaga jest to leśna ścieżka, chwilami stromo podanie górę.

➡️ Komunikacją miejską – autobus linii 134 podjeżdża pod samo ZOO – odjeżdża on spod Hotelu Cracovia.

Czy spacer na Kopiec Piłsudskiego to fajny pomysł na wyjście z dziećmi? Oczywiście! Lasek Wolski jest przepiękny o każdej porze roku. U celu na dzieci czeka wdrapywanie się na kopiec, co dla maluchów jest nie lada atrakcją. Do tego na zachętę w pokonywaniu kolejnych kilometrów można dzieci zachęcić zabawą na placu zabaw. Cieszymy, że udało nam się zdobyć z dziećmi kolejny kopiec i zaszczepić w nich chęć zdobywania kolejnych. Już pytały kiedy pojedziemy na inny, bo dobrze pamiętały, że niedawno były na Kopcu Kościuszki. Tutaj możecie zobaczyć relację z tej wycieczki.

Oczywiście więcej inspiracji na spacery i ciekawe miejsca do odwiedzenia z dziećmi w Krakowie i okolicy znajdziecie na blogu. Szukajcie w zakładkach NA SPACER, PLACE ZABAW, oraz INNE FORMY SPĘDZANIA CZASU. Jeśli szukacie więcej pomysłów na wycieczki poza Kraków, to zajrzyjcie do zakładek WYCIECZKI POZA KRAKÓW oraz OKOLICE KRAKOWA.

Kontakt

Spodobał Ci się nasz wpis, zapraszamy do kontaktu z nami, oraz zapisania się na newsletter. Możecie nas również znaleźć na Instagram oraz Facebook.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszą mapą, którą na bieżącą aktualizujemy o nowe miejsca, które z pewnością spodobają się Waszym pociechom 😉. Odkrywajmy Kraków i okolice!